یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، تبلیغ عملی را بهترین شیوه تبلیغی دانسته و گفت: مبلغین و طلاب با استناد به آیات قرآن پاسخگوی سئوالات مردم باشند.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، رییس ستاد اقامه نماز کشور، امروز در دومین جلسه کارگاه تبلیغ قرآن محور در جمع طلاب غیر ایرانی جامعه‌المصطفی مشهد با بیان این مطلب اظهار: طلاب علوم دینی باید بر اساس آیات قران کریم پاسخگوی سئوالات مردم و به ویژه جوانان باشند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر قرآن را مبنای استدلال قرار دهیم در هر کاری موفق می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به آیه 44 سوره مائده درباره ولایت فقیه گفت: این اصطلاح در ادیان گذشته نیز بوده و فقط مربوط به شیعه نمی‌باشد.

وی، واژه «یحکم بها» را مربوط به «نبییون و ربانیون» دانسته و ابراز داشت: بنا براین آیه، علمای ربانی طبق کتاب آسمانی و بر اساس آن حکومت و یا حکمیت می‌کنند.

این مفسر قرآن در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که وهابیون توسل به انبیاء و ائمه اطهار‌(ع) را شرک می دانند، اظهار داشت: استفاده از واسطه به توحید ضرر نمی‌رساند مانند آنجایی که قرآن کریم می‌گوید « فهو یشفی» و در جایی دیگر می‌گوید «فیه شفاء » و این امر نشان دهنده این است که هردو را باید در نظر گرفت.

وی درباره اثر محیط در تصمیم انسان به آیه « وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَـهاً كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ »(اعراف، 138) اشاره کرده و افزود: هرچند محیط در تصمیمات اثر دارد ولی انسان دارای عقل و منطق است و بر اساس همین نقطه قوت سخن می‌گوید.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پاسخ به سوالی درباره ازدواج‌های پیامبر اکرم‌(ص) با اشاره به این که ازدواج‌های رسول الله ‌(ص) جنبه سیاسی داشته است، گفت: اولا پیامبر اکرم‌(ص) هر زن را از یک قبیله اختیار می‌کرد تا آن قبیله از او حمایت نمایند و ثانیا اگر انسان برای لذت ازدواج می‌کند، زن جدید باید از همسر قبلی زیباتر باشد؛ در حالی که زیبایی و جوانی ملاک این ازدواج‌ها نبوده است.

وی، سومین دلیل بر سیاسی بودن ازدواج‌ها را این گونه بیان کرد که پیامبر گرامی اسلام بعد از فتح مکه ازدواج نکرد و همچنین در سن جوانی و تا قبل از پنجاه سالگی فقط یک همسر داشت.

این مفسر قران کریم اضافه کرد: انبیاء و اولیای الهی به عنوان الگوهای جامعه اسلامی به منظور شفاف نمودن برخی کارها به بیان بعضی نکات پرداخته و یا به صورت عمومی به توزیع آن اقدام نموده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: حضرت علی ‌(ع) از یک فرد یهودی مقداری قرض گرفت تا اولا نشان دهد که رهبر جامعه هم نیازمند قرض گرفتن می‌شود و ثانیا به مسلمین بفهماند که چگونه با اهل کتاب داد و ستد و ارتباط داشته باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگری درباره علم غیب معصومین (ع) خاطرنشان کرد: علم غیب، معجزه و استجابت دعا سه موردی است که خدا به انبیاء و اولیاء داده است، اما حق استفاده اختصاصی از این موارد را ندارند و به همین جهت امام حسین‌(ع) در قیام خود از معجزه استفاده نکرد تا الگو و نمونه عملی برای مقابله با ستمکاران باشد.

رییس ستاد اقامه نماز به تبلیغ سمعی و بصری و نیز عملی اشاره نموده و یادآور شد: مهمترین نوع تبلیغ شیوه عملی آن است و اگر ائمه (ع) از معجزه برای پیشبرد ‌کارهای خود استفاده می نمودند، اثری در افراد نمی‌گذاشت .

وی تصریح کرد: البته در جایی که برای اعتقاد فرد به اسلام و دین نیاز به استفاده از معجزه و کرامت بود، این امر انجام می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha